[2014.06.06-08.] Szlovéniai túra

Soproni (barlang)ászok

2014. június 6-án gyülekező reggel 6-kor a szokásos helyen, a Selmeci utcában. Miután mindenki kényelmesen elhelyezkedett, nekivágtunk a kb. 6 órás buszozásnak.

Lentinél egy rövid pihenő, postalátogatás után Magyarországot magunk mögött hagyva a szlovén autópályára tértünk. A buszból megcsodálhattuk a környező hegyeket, a hegyoldalon lévő kis falvakat. Útközben a trojani fánkos nem hagyható ki. Kis idő múlva már hatalmas fánkot majszolva gyönyörködhettünk a kilátásban. Miután mindenki adott a kulinális élvezeteknek, indultunk tovább első úti célunk felé, Skocjan cseppkőbarlanghoz. A belépőjegy megváltása után egy rövid sétát követően értünk a barlang bejáratához. Odabent sajnos nem lehetett fényképezni, de kárpótolt bennünket a cseppkövek formavilága.

A barlang 1885 óta látogatható, 1986-tól az UNESCO Világörökség része. A barlangban max. 12 0C van, ezért a kinti hőség ellenére melegen öltöztünk. Idegenvezetőnktől megtudtuk, hogy 1851-ben kezdődött a felfedezése. A bejárati szakaszt a Csendes-barlang képezi, 70 m mélyen a felszín alatt. Majd a Morajos-barlanggal folytatódik. A szakasz átlagmagassága 100 m, a legmagasabb pontja 150 m. A legmélyebb és a legmagasabb pontja közötti különbség 209 m. A felszín alatt a Reka folyó tört utat magának morajló vízeséseket létrehozva. Az 1965-ös árvízkor a barlang ¾ része víz alá került, melyre egy tábla emlékeztet. Ősszel, a csapadékosabb időszakban, és tavasszal, a hóolvadáskor a vízszintemelkedés miatt a barlang nem látogatható.

Kiérve a „hűvösből” lépcsőn, illetve lifttel juthattunk ki a víznyelőből. A buszhoz visszaérve olthattuk szomjúságunk, majd irány Koper. Rövid adminisztráció után mindenki elfoglalhatta  szobáját. Végül szabadprogrammal zárult a nap. Koper-Capadistria Szlovénia egyetlen tengeri kereskedelmi kikötője. Megmártózhattunk a tenger hűs habjaiban és csodálhattuk a naplementében távozó konténerhajókat.

Másnap fél 10-kor indultunk tovább a következő cseppkőbarlanghoz. Postojna cseppkőbarlang több mint 200 éve látogatható, a felderített járatok hossza 21 km, ebből 5 km-es szakasz látogatható részben gyalog, részben kisvasúttal. A meleg ruha itt is kellett. A barlangban közlekedő kisvasutat 1872-ben építették. Színekben és formákban gazdag cseppkőerdő között vezetett a gyalogos szakasz. Megismerkedhettünk a vak gőtével, mely itt él a cseppkőbarlangban. Itt található a világ első földalatti postahivatala. A másfél órás út után a barlangból kiérve megvásárolhattuk a bejáratnál illetve a kisvasúton készült képeket (sajnos itt se lehetett fényképezni). Végül indultunk tovább Bledbe, aznapi szálláshelyünkre. A szállás elfoglalása után szabadprogramként meg lehetett nézni a bledi várat, illetve át lehetett csónakázni a tó közepén lévő szigetre.

A vár történelme az 1004-es évbe nyúlik vissza. 1511-ben a földrengés súlyosan megrongálta, - a felújítás után kapta meg mai formáját. A tó közepén egy kis szigeten áll a Nagyboldogasszony-templom, melyhez 99 lépcsőfok visz fel.

Az utolsó napra maradt a Bohinji tó és a Savica vízesés. A vízesés a Bohinji tó északnyugati sarkában található. 70 m magasból zúdul a mélybe, majd 1-2 km után belefolyik a Bohinji tóba.

Rövid szabadprogram után végül nekivágtunk a hosszú hazaútnak. A fáradtságtól és a busz monoton zúgásától szinte mindenki hamar álomba szenderült, ezért nem is tűnt olyan hosszúnak a visszaút.

Végül feltűntek szemünk előtt az ismerős tájak és megérkeztünk a kiindulóponthoz. Élményekben gazdagon térhetett mindenki nyugovóra, most már a saját ágyába. Hisz’ a mondás örök: „Mindenhol jó, de legjobb otthon!”

Horváth Hajnalka

Felkerült 18 db fotó a képgalériába!